twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

AL-QURAN PENERANG JIWA


Sepertimana yang kita, bahawa Al-Quran membawa kepada dua fungsi yang penting kepada manusia yang beriman iaitu Al-Quran sebagai pembimbing manusia menuju jalan yang benar dan lurus. Fungsi bimbingan adalah mengantarkan kita dari pemahaman menuju tanggungjawab. Dengan mempelajari Al-Quran kita akan mendapat ilmu, dengan ilmu muncul pemahaman, dari pemahaman lahir kesedaran, dari kesedaran hadirlah tanggungjawab. Inilah yang dimaksudkan Al-Quran sebagai pembimbing hidup. Maka Al-Quran telah banyak menjelaskan bahawa pada akhirnya semua proses yang kita jalani dalam kehidupan kita hujungnya adalah tanggungjawab itu.

“Maka berlumba-lumbalah kalian dalam kebaikan, sesungguhnya kepada Allah kalian akan dikembalikan, kemudian akan dikhabarkan bagaimana balasan atas apa-apa yang kalian kerjakan.”

Fungsi yang kedua, Al-Quran sebagai ubat iaitu ubat zahir dan batin. Ianya telah dijelaskan secara langsung oleh Allah di dalam al-Quran. “Dan kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang beriman dan Al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.” (Al-Isra’:82). Namum ayat ini menjelaskan bahawa, Al-Quran ini sebagai penawar hati dan ubat fizikal. Kita harus menyakini akan kebenaran Al-Quran kerana bagi orang-orang yang zalim Al-Quran tidak mendatangkan manfaat walaupun sedikitpun.


No comments:

Post a Comment