twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

TAKAFUL: SISTEM PERLINDUNGAN SYARIAH

Oleh: Muhammad Zarifi hj. Mihammad Daud, Jakim

Masyarakat Islam telah didedahkan dengan pelbagai perlindungan risiko dan insurans khususnya kepada produk yang berteraskan syariah iaitu Takaful. Di Malaysia, setelah keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa kebangsaan pada tahun 1972 dibuat, kesedaran tentang kesedaran dan kepentingan untuk melahirkan sistem dan produk insurans yang berteraskan Syariah mula timbul. Pihak kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Khas untuk mengkaji langkah-langkah yang perlu diambil bagi mewujudkan satu sistem yang berteraskan Islam. konsep takaful yang ditubuhkan ini, menggambarkan satu rancangan perlindungan insurans yang berasaskan perpaduan, tanggungjawab dan hubungan persaudaraan antara peserta melalui bantuan kewangan melalui konsep sumbangan. Antara elemen yang telah digariskan dalam konsep takaful ini ialah:

1. Saling bekerjasama dan bantu membantu

Melalui konsep ini, peserta takaful mengambil pendirian untuk saling menjamin sesame perserta. Sebahagian daripada wang caruman mereka yang dikenali sebagai wang tabarru akan diperuntukkan untuk membantu peserta yang menimpa kesusahan dan musibah dalam mengendalikan wang caruman tersebut dengan penuh amanah.

2. Semangat menderma.

Falsafah amalan takaful ialah menderma iaitu dibangunkan atas prinsip sumbangan. Para peserta secara automatik perlu melaksanakan ibadah derma. Di sini letaknya keindahan sistem takaful yang diasakan oleh Islam. selain manfaat bantuan kewangan para peserta juga berpeluang melaksanakan perlaburan akhirat melalui mekanisme derma. Sebagai peranan umat Islam, sistem takaful ini merupakan satu sistem yang sangat dijungjung dalam Islam bagi membawa nilai-nilai yang ditunjukan oleh Rasullah sebagai nilai persaudaraan, perpaduan Islam serta kerjasama yang ditunjukkan sekadar mendapat manfaat di dunia dan bekalan di akhirat kelak.


Sumb: Majalah bil 78 April 2009

1 comment: