twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

MENGAJAR AGAR PEMUDA MENCINTAI ISLAM

Mengajak para pemuda agar mereka mencintai Islam pada zaman ini bukan satu perkara yang mudah. Arus maklumat yang kian canggih lebih banyak mengubah budaya masyarakat yang didominasikan hawa nafsu serta syahwat yang memuncak tinggi. Namum, di sebalik keburukkan yang berlaku, Islam telah mengariskan beberapa tip agar dapat diamalkan oleh generasi yang akan membawa Negara dengan acuan Islam iaitu:

1. Ajarkan ilmu Islam

Sewajarnya ibu bapa serta pemimpin tidak membiarkan para pemuda buta terhadap agamanya. Kita seharusnya bertanggungjawab untuk membawa mereka keluar daripada arus kemodenan. Adapun pengetahuan Islam yang pertama iaitu ilmu akidah, ibadah, serta akhlak. Tanpa pemahaman yang benar terhadap ilmu fardu ain maka tidak mungkin pemuda mencintai Allah dan Islam serta melaksanakan segala ajaran yang diajarnya.

2. Mendekatkan mereka untuk mencintai masjid

Salah satu cara yang berkesan bagi menarik perhatian mereka untuk mencintai Islam iaitu dengan mencintai masjid. Ini bererti mereka seharusnya meneruskan perjuangan merka untuk berada di masjid. Di masjid inilah mereka melakukan solat berjemaah, mendengar kuliah, bermusyawarah serta sebagainya. Sekiranya mereka telah mencintai rumah Allah itu, maka kita akan dapat mengajak mereka untuk terlibat degan aktiviti yang berunsurkan keagamaan.

3. Wadah dalam organisasi pemuda

Para pemuda amat menyukai aktiviti bersama den berkumpulan dengan teman yang sebaya dengannya. Naluri itu akan lebih baik sekiranya disalurkan dalm wadah perhimpunan atau organisasi pemuda. Pelbagai betuk perhimpunan yang dapat disertai oleh pelajar khususnya pelajar IPT dalam program Persatuan pelajar, Mahasiswa Islam dan sebagainya sebagai wadah kepada mereka untuk belajar, beramal serta memperjuangkan syiar Islam. dengan demikian, kita akan mendapatkan pemuda-pemudi yangh mencintai dan beribadah kepada Allah.

Bil 7 April 2009, Sumb: Majalah I

1 comment:

  1. Assalamualaikum....
    tahniah..ana suka artikel ini...ia dapat menyedarkan para belia yg sukakan perkara-perkara mungkar

    ReplyDelete