twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

GELORA KASIH SAYANG DALAM KELUARGA



keluarga

Dan orang-orang yang berkata: “Ya tuhan kami, anugerahkan kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penenang jiwa dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa” (Surah al-Furqan:74). Sebuah keluarga hanya mampu bertahan apabila dibina dengan rasa kasih sayang. Namum, masalah yang berlaku pada hari adalah samapai bila perasaan itu dapat bertahan untuk selamanya? Terdapat langkah yang terbaik bagi menyuburkan rasa sayang dalam sesebuah keluarga yang dibina antaranya ialah:

1. Menghidupkan suasana belajar dan mengajar dalam keluarga

Mengajar merupakan satu kewajipan yang mesti dilakukan oleh pemimpin keluarga sebagai tuntutan daripada Allah s.w.t. “Wahai orang yang beriman jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras dan tidak menderhaka kepada Allah terhadap apa yang telah diperintahkannya kepada mereka yang selalu mengerjakan apa yang diperintahkannya”

Ayat yang di maksudkan di atas merupakan dasar pengajaran dan pendidikan anggota keluarga, memerintah dengan kebaikan dan mencegah dari kemungkaran. Dengan alas an yang sibuk dan berkaitan dengannya maka akan melalaikan kewajipan bagi setiap keluarga. Sebagai jalan penyelesaiannya, maka dikhususkan satu hari dalam seminggu sebagai waktu bersama keluarga bahkan turut melibatkan kaum kerabat yang terdekat untuk menimarahkan majlis ilmu di dalam sesebuak institusi kekeluargaan. Pentingnya untuk menggadakan perpustakaan di rumah untuk membantu proses pembelajaran mengenai agama dan supaya mentaati hokum-hukum Islam yang sempurna dan menganjurkan bagi anggota keluarga untuk membacanya. Segala pengisian yang terdapat dalam perpustakaan itu hendaklah dimuatkan dengan sumber-sumber yang dapat dimanfaatkan oleh semua peringkat samada ibu bapa, anak-anak dan sebagainya.

2. Menghidupkan ibadat dalam syariat keluarga

Ibadat yng harus dihidupkan adalah solah sunat dan membaca al-Quran. Adapun solat yang wajib, diwajibkan dilakukan di masjid kecauli adanya keuzuran yang dihadapinya. Selain itu, larangan untuk membenarkan anak-anak memasuki kamar tidur ibu bapa adalah di larang sama sekali. Allah berfirman: “Hai orang-orang yang beriman, hendaklah lelaki dan wanita yang kamu miliki dan orang yang belum baligh di antara kamu meminta izin kepada mereka tiga kali dalam satu hari”. Bagi seorang lelaki yang diberikan amanah sebagai pemimpin rumah tangga adalah mereka yang bertanggungjawab dan penentu dalam segala keputusan. Tetapi dengan memberikan kesempatan dan ruang kepada isteri dan anak menjadikan tanggangjawab bagi mereka.

3. Tidak menampakkan konflik keluarga di depan anak-anak

Tidak ada keluarga yang tidak mengalami perselisihan rumah tangga. Namum, bagi anak-anak yang belum berfikiran dewasa perselisihan orang tua akan menjadi pengaruh yang besar serta negatif kepada anak-anak. Sebaliknya, sekiranya berlakunya perselisihan faham hendaklah disembunyikan agar tidak dijadikan tontonan bagi anak-anak. Perkara yang penting dalam rumah tangga adalah menjaga rahsia rumah tangga dari dunia luar dan akan menimbulkan keretakkan hubungan antara suami, isteri dan anak.

Sumb: Majalah i bil 78 April 2009

1 comment:

  1. salam..kasih sayang dalam sesebuah keluarga itu sangat penting.tanpa kasih sayang,ia tidak akan menjamin kebahagiaan.oleh itu, suburkanlah kasih sayang dalam keluarga untuk menjaga dan mengeratkan hubungan yang baik dalam rumahtangga tersebut.

    ReplyDelete