twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

PENGISIAN AIDILFITRI


Menjelangnya satu syawal membawa kemenangan bagi umat Islam yang telah Berjaya menjalani ibadah berpuasa di bulan ramadhan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tabrani dan Ubadah bin Soib menyatakan bahawa: “Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati iaitu hari kiamat”. Dengan kedatangan syawal menandakan tibalah satu peluang untuk umat Islam menggandakan pahala mereka. Di antara amalan yang dilaksanakan adalah:

1. Perbanyakkan tadbir

Ucapan tadbir pada malam hari raya merupakan satu ibadah yang dilakukan untuk melepaskan Ramadhan dan menyambut kedatangan Idulfitri. Oleh itu, umat Islam disunatkan mengucapkan tadbir bermula waktu terbenam matahari malam hari raya sehingga imam mengangkat takbiratul ihram. Ini bertujuan agar umat Islam sentiasa mengangungkan kebesaran dan memanjatkan kesyukuran di atas segala nikmat yang telah di anugerah oleh Allah s.w.t. Rasulullah telah bersabda “Hiasilah hari raya kamu dengan takbir dan tahmid”

2. Menunaikan zakat fitrah

Selain itu, umat Islam diwajibkan menunaikan zakat fitrah. Menurut hukum asal yang dipraktikkan pada zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabat yang lalu adalah lebih afdal sekiranya zakat fitrah dilakukan pada pagi hari raya selepas solat subuh dan sebelum solat Aidilfitri dijalankan. Ibnu Abbas berkata: “Rasulullah s.a.w telah memfardukan zakat fitrah itu sebagai membersihkan kecacatan ibadah puasa kerana perbuatan yang sia-sia dan mencarut serta sebagai habuan untuk orang-orang miskin. Sesiapa yang menunaikannya sebelum solat maka zakatnya itu diterima tetapi yang membayaranya selepas solat ia menjadi sedekah biasa”

3. Perkara sunat yang lain

Ziarah-menziarahi menjadi salah satu amalan yang digalakkan oleh seluruh umat Islam. Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: “Ziarahilah saudara mara kamu dari masa ke semasa kerana ia boleh menambahkan kasih sayang”. Selain itu, disunatkan pula untuk memakai pakaian yang harum. Diriwayatkan oleh Jaafar bin Muhammad daripada datuknya berkata: “Bahawasanya Nabi s.a.w memakai kain yang bergaris-garis untuk diselimutkan pada badan setiap kali hari raya. Disunatkan pula, untuk makan dan minum terlebih dahulu sebelum keluar ke masjid menunaikan sembahyang sunat hari raya. Sebagaimana yang yang telah diriwayatkan daripada Anas Radhiallahu anhu berkata: “Nabi tidak keluar pada waktu pagi Hari Raya Fitri sehingga baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar dan baginda memakannnya dalam bilangan ganjil”. Dalam keseronokan menyambut Hari Raya seluruh umat Islam perlu diingatkan agar tidak lupa dengan kewajipan kepada Allah. Jangan terlalu ghairah menyambut Aidilfitri menyebabkan batas-batas agama dilupakan.


Sumb: Dara.com edisi 29

1 comment:

  1. sebaik-baik insan di bulan Ramadhan adalah insan yang sentiasa mengingati tuhannya. adilah hamba yang sentiasa mensyukuri dan tabah dalam menjalani ujian daripada Allah. perbanyakkan lah amalan2 sunat disamping membuat amalan2 wajib di bulan Ramadhan..

    ReplyDelete