twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Tuesday, October 6, 2009

SAMBUT LEBARAN DENGAN PENUH KESYUKURAN



Perasaan sedih apabila melihat sesetengah remaja kita pada hari ini yang menyambut Hari Raya? Tahukah mereka apa yang dimaksudkan dengan Hari Raya? Sewaktu Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah baginda melihat ramai orang-orang disana bergembira dan menari-nari. Lalu Rasulullah s.a.w bertanya “Mengapa kamu semua bergembira? Jawab mereka “Kami bergembira pada dua hari dalam setahun sejak zaman jahiliah lagi, hari ini adalah salah satu dari dua hari tersebut. Mendengar kenyataan tersebu Rasulullah s.a.w bersabda “Sesungguhnya Allah s.w.t telah menggantikan dua hari tersebut dengan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladh. Sesungguhnya keduanya terlebih baik dari kamu”. Melalui hadis ini jelas menunjukkan bahawa Aidilfitri adalah hari kegembiraan yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada hambanya untuk memenuhi sebahagian daripada keperluan dirinya. Cara yang terbaik untuk menyambut Hari Raya ialah:

1. Sebelum Menyambut hari lebaran pastikan Puasa Ramadhan yang kita jalankan itu dengan sempurna dan penuh keikhlasan kerana ianya hari kegembiraan untuk orang-orang yang telah berjaya dalam memperjuangkan hawa nafsu.

2. Iringilah permergian Ramadhan yang mulia dengan kesedihan dan rasa risau jika tidak berpeluang bertemu dengannya lagi. Inilah tanda ibadah yang telah diterima oleh Allah s.w.t dan sebagai tanda-tanda awal keselesaan hati kita berdampingan diri kepada Allah melalui ibadah.

3. Rafakkan harapan kepada Allah s.w.t agar Allah menerima segala ibadah dan amalan kebajikan yang dikerjakan di bulan Ramadhan. Perbanyakkan doa khususnya di malam raya agar Allah ampunkan segala dosa dan membebaskan kita dari bakaran api neraka andainya kita dijemput untuk mengadapnya pada hari yang terdekat.


No comments:

Post a Comment